본문 바로가기

Music Palet

Ivan Moravec Plays Czech Music


Ivan Moravec Plays Czech Music

Bedrich Smetana (1824-1884)
1. Polka in A minor (Czech Dances, 1st series, 1877)
2. Czech Dances, 2nd series, selection (1879) - Hulan (The Lancer)
3. Czech Dances, 2nd series, selection (1879) - Obkrocak in E-flat major
4. Czech Dances, 2nd series, selection (1879) - Furiant in A minor
5. Polka in G minor, Op.8 No.2 (Three Poetic Polkas, 1843)
6. Memories of Plzen (Polka, 1843)


Josef Suk (1874-1935)
7. Love Song (Piano Compositions, Op.7, No.1: 1893)
8. Humoresque (Piano Compositions, Op.7, No.2: 1893)
9. Mother, Op.28 (1907) - I. When Mother Was Still a Little Girl. Allegretto molto moderato
10. Mother, Op.28 (1907) - II. Once in Springtime. Adagio
11. Mother, Op.28 (1907) - III. How Mother Sang at Night to the Sick Child. Andante
12. Mother, Op.28 (1907) - IV. Mother's Heart. Andante sostenuto
13. Mother, Op.28 (1907) - V. Remembering. Andante

Oldrich Frantisek Korte (1926)
14. Sonata for Piano (1951-53) - I. Maestoso
15. Sonata for Piano (1951-53) - II. Molto grave

 

Ivan Moravec piano

 


Bedrich Smetana (1824-1884)

Bedřich Smetana was a Czech composer who pioneered the development of a musical style which became closely identified with his country's aspirations to independent statehood. He is thus widely regarded in his homeland as the father of Czech music. Internationally he is best known for his opera The Bartered Bride, for the symphonic cycle Má vlast "My Fatherland" which portrays the history, legends and landscape of the composer's native land, and for his First String Quartet from My Life.

스메타나는 리토미슐에서 태어났다. 아마추어 음악가였던 맥주양조기사 아버지의 반대를 무릅쓰고 일찍이 프라하에 나가 프록시에게 피아노와 음악이론을 배웠다.

4세 때 바이올린을, 6세 때 피아노를 연주하여 신동이란 말을 들었다.

19세 때 프라하로 가서 음악 공부를 하였으며, 피아노 연주자가 될 것을 꿈꾸었으나, 당시 오스트리아 지배하에 있었던 체코슬로바키아에서는 민중 사이에 저항운동이 확산되었으며, 1848년 오스트리아 2월혁명의 여파로 프라하에도 6월에 혁명운동이 일어났을 때 민족의식에 눈뜬 그는 국민의용군에 가담하여 국민의용군 행진곡 등을 작곡하였으며, 민족운동에서의 작곡가의 역할을 새삼 자각하게 되었다. 이 시절 리스트의 도움을 받아 프라하에 음악 학교를 세우고 후배를 양성하였다. 그의 작품은 과도한 민족주의에 빠지지 않고 서정적인 면이 짙었으며, 보헤미안 민족 음악의 시조로 불린다.

그러나 혁명 실패 이후의 반동정치에서는 자유로운 음악활동이 억압되었기 때문에 친구의 권유로 1856년 스웨덴으로 건너가 5년간 예테보리에서 음악학교를 개설하였으며, 지휘자·작곡가·피아니스트로 활동하였다. 1860년대 오스트리아 정부의 탄압이 느슨해지자 체코슬로바키아 민족운동이 되살아나자마자 귀국하여 민족운동의 선두에 서서 지휘자·작곡가·평론가로서 활동하기 시작하였다.

1862년 체코슬로바키아 국민극장의 전신인 가극장(假劇場)이 프라하에 건립되자 이 극장을 위해 작곡한 오페라 '팔려간 신부'를 상연하여 큰 성공을 거두고 체코슬로바키아 국민 음악의 기초를 확립한 그는, 그해 가을에는 이 가극장의 지휘자로 임명되어 여러 면에서 활발한 활동을 전개하였다.

그는 오스트리아의 지배로부터 벗어나기 위한 독립 운동을 음악을 통하여 호소하였다. 1874년 50세의 한창 나이에 숙환인 환청(幻聽)이 악화되어 10월에는 귀가 전혀 들리지 않게 되었음에도 불구하고, 그는 조국에 대한 깊은 사랑을 나타낸 교향시 '나의조국' 중 '블타바'를 작곡하기까지도 했다. 그 후, 그는 모든 공적 활동을 중지하고 프라하 교외에 은퇴하였다. 1883년 말부터는 정신착란 증세까지 나타났으며, 1884년 프라하의 정신병원에서 사망하였다.

그는 오페라에 민족적 제재를 많이 쓰고 음악에는 폴카·프리안트 등 민족무용의 리듬을 많이 도입하였으나, 국민오페라에서는 민요를 도입하지 않고, 정신면에서 체코적인 요소를 만들어 나가는 데 전념하였다. 또 교향시에는 프란츠 리스트 등 신독일파의 수법을 도입하여 민족적인 음악을 창조하는 데 성공하였다.

주요 작품
연작 교향시 나의 조국 (체코어: Má vlast, 마 블라스트) (1874년-1879년)
오페라 리부셰(Libuše) (1872년)
오페라 팔려간 신부 (체코어: Prodaná nevěsta, 프로다나 네베스타)
국민의용군 행진곡
자유의 노래
오페라 보헤미아의 브란덴부르크가의 사람들

Smetana signature

Josef Suk (1874-1935) was a Czech composer and violinist.
Suk was born in Křečovice. He studied at Prague Conservatory from 1885 to 1892, where he was a pupil of Antonín Dvořák and Antonín Bennewitz.

In 1898, he married Dvořák's eldest daughter, Otilie Dvořáková (1878-1905), affectionately known as Otilka. In 1901, she bore him their only son,

Josef (1901-1951). Otilie died in 1905, and the composer never remarried.

He formed the Czech Quartet with three of his fellow students - Suk played second violin with them for most of his life. From 1922 he taught at the Prague Conservatory where his pupils included Bohuslav Martinů, Rudolf Firkušný and Manoah Leide-Tedesco. He died in Benešov.

요제프 수크는 체코의 작곡가이자 바이올린 연주자였다.
수크는 크르제초비체(Křečovice)에서 태어났다. 1885년부터 1892년까지 프라하 음악원에서 안토닌 드보르자크의 제자였고, 1898년에 드보르자크의 딸과 결혼했다.

그후 그의 세명의 제자와 함께 체코 사중주단을 결성했으며 그는 제2바이올린을 맡았고, 생애 대부분 이 사중주단에서 활동했다.

1922년부터 프라하 음악원에서 가르치기 시작했다. 그의 제자 중에는 마르티누, 피르쿠스니도 있다. 프라하 남동쪽에 있는 도시인 베네스조프(Benešov)에서 사망했다.

초기에는 드보르자크와 요하네스 브람스의 영향을 받았으나, 점차 자신만의 작품 경향을 확립해 나갔다. 다른 체코 작곡가와는 달리 체코의 민속 음악은 거의 사용하지 않았다.

현재 활동하고 있는 같은 이름의 바이올린 연주자 요제프 수크는 그의 손자이다.

Chronological list of compositions

http://en.wikipedia.org/wiki/Josef_Suk_(composer)


Oldrich Frantisek Korte (Oldřich František Korte1926) is a Czech composer, pianist, publicist and writer.
From 1943 to 1949 he studied at the Prague Conservatory, as a pupil of F. Pícha. He was forced to interrupt his studies in 1944-45, when he was imprisoned in a concentration camp. Following the communist Victorious February in 1948 Korte was once more affected by the political situation in former Czechoslovakia. He was forced to find work out of the artistic professions. Nevertheless, he never gave up his musical and literary activities, and gradually became a respected composer and pianist.

Korte cooperated with the important Czech experimental theatre Laterna Magika, whose director Alfréd Radok offered him the post of pianist. He toured four continents with the ensemble of Laterna Magika , and played in more than 3000 performances.

올드리히 프란티섹 코르테는 체코의 작곡가, 피아니스트이다.

1949부터 1943년까지 코르테는 그의 부친 Franticek Picha의 제자로 프라하 콘서바토리에서 공부했다.

그외에 개인적으로 철학을 공부했다.
1944년에서 45년, 그는 강제 수용소에 수감되면서 학업를 중단하게 되었다.

1945년 이후 그는 작가로 방송과 텔레비젼 시리즈를 위한 음악 비평, 수필, 방송 대본을 썼으며 대부분의 해를 Prager극장에서 작곡과 음악지도자로 일하며 보냈다.

공산당이 승리한 후 1948년 2월 Korte는 다시 한번 이전 체코 슬로바키아에 있는 정치적인 상황에 의해 영향을 받았다.

그럼에도 불구하고, 그는 음악과 문학 활동을 결코 포기하지 않았고 점차적으로 존경받는 작곡가와 피아니스트가 되었다.

Korte was pupil of its father František Korte and studied from 1943 to 1949 at the conservatoire in Prague with Franticek Picha, besides it studied privately philosophy. It attended thereafter to most diverse occupations and was among other things an agricultural worker, Förster, building worker and Feuerwehrmann. After 1945 he wrote music criticisms, essays, in addition, Skripte for broadcast transmissions and TV serials as a writer. As a pianist it predominantly appeared with own works. Besides it worked many years with the Prager theatre Laterna magika together and worked as composer and a musical leader for the Prager Nationalheater, the residents of Munich of chamber plays and the Folkteatern Göteborg.

It composed among other things Ballet, Schauspielmusiken, Musical for young person, a Sinfonietta, a Concerto grosso for strike ago, trumpets and piano, a Bläsersuite, chamber-musical Works and Troubadourgesänge for Soli, choir and old instruments.

Selected works
Music
Sinfonietta (1947) - influenced by neo-classicism
Sonata For Piano (1953) - rather expressionist composition
The Story of Flutes (1958) - neo-romantic symphonic drama
Philosophical Dialogues for violin and piano (1975)
Concerto Grosso (1986) - influenced by neo-classicism
Elihú kontra Job (1992) - fresque for violin and piano
Literature

Chodící legendy (Walking Legends) (1991) - great personalities of the 20th century

Ivan Moravec Plays Czech Music
ⓟ1986, 1963, Supraphon
This Compilation
ⓟ + ⓒ 2000, SupraphonIvan


Ivan Moravec (born 9 November 1930) is a Czech concert pianist whose performing and recording career, spanning nearly half a century, has gained him a worldwide following.
A life-long resident of Prague, Moravec's first musical interest was in opera, which he attended as a child with his father. He also recalls turning pages as his father, an amateur pianist and singer, sight-read and sang through opera scores. Piano studies began later with Erna Grünfeld (niece of the Austrian pianist Alfred Grünfeld). At twenty, he entered the Prague Conservatory, then went on to the Prague Academy of Arts, where he studied with Ilona Štěpánová-Kurzová, daughter of Vilém Kurz. In 1957, after hearing Moravec play in Prague, Arturo Benedetti Michelangeli invited him to attend master classes in Arezzo that summer.

In the late 1950s, an audio tape of a Prague recital was circulated in the West. Soon afterwards, Connoisseur Society, a small American audiophile record company, negotiated with the Czech authorities to engage the young Moravec. In 1962 he traveled to New York to create the first of many recordings for that label, and in 1964 George Szell invited him to perform with the Cleveland Orchestra. Moravec's international concert career was launched.

Ivan Moravec performs major recital works by Chopin, Debussy, Beethoven, and Mozart, as well as Czech composers. He has played with most of the world's main symphony orchestras, and his active piano concerto repertoire has included more than a dozen works by Mozart, Beethoven, Brahms, Schumann, Ravel, Prokofiev, and Franck. Moravec has been a dedicated piano teacher at home in Prague, and frequently gives master classes when he travels.


Select discography
Chopin: Nocturnes, Connoisseur Society (1966). Reissue, Electra/Nonesuch (1991)

이반 모라베츠, 체코 음악을 연주하다
스메타나 폴카, 체코 춤곡, ‘플첸의 추억’, 수크 사랑의 노래, 위모레스크, 어머니, 포르테 피아노 소나타
체코의 피아노 음악을 모아놓은 이 음반은 별다른 부연설명이 필요하지 않은 이반 모라베츠의 대표작 중 하나로 이미 LP시절부터 많은 사랑을 받아왔다. 여기서 모라베츠 특유의 부드럽고 자연스러운 터치, 섬세한 뉘앙스는 경쾌하면서도 서정적인 체코음악의 요소와 맞물려 시너지 효과를 일으키고 있다. 보헤미아의 민속적 요소가 가득한 스메타나와 수크의 피아노 춤곡을 모라베츠보다 더 생생하게 살려낸 연주자는 아무도 없을 것이다. 연주자가 입가에 미소를 머금고 있는 듯한 기분이 드는 아름다운 연주이며, ‘플첸의 추억’ 폴카에서의 우아함, 체코 춤곡과 폴카에서 느껴지는 순수한 감정과 절묘한 템포 루바토는 짙은 감흥을 준다.


http://en.wikipedia.org/wiki/Ivan_Moravec