© Caras Ionut (Romania) - Warm Blanket Of Nature
The Romantic Piano Concerto, Vol. 53- Reger & Strauss
2011, Hyperion
Max Reger (1873-1916)
Piano Concerto in F minor Op.114
I. Allegro moderato
II. Largo con gran espressione
III. Allegretto con spirito
Richard Strauss (1864-1949)
Burleske in D minor
Marc-André Hamelin piano
Ilan Volkov maestro
Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin
Max Reger (1873-1916)
Johann Baptist Joseph Maximilian Reger was a German composer, conductor, pianist, organist, and academic teacher.Born in Brand, Bavaria, Reger studied music in Munich and Wiesbaden with Hugo Riemann. From September 1901 he settled in Munich, where he obtained concert offers and where his rapid rise to fame began. During his first Munich season, Reger appeared in ten concerts as an organist, chamber pianist and accompanist. He continued to compose without interruption. From 1907 he worked in Leipzig, where he was music director of the university until 1908 and professor of composition at the conservatory until his death. In 1911 he moved to Meiningen where he got the position of Hofkapellmeister at the court of Georg II, Duke of Saxe-Meiningen. In 1915 he moved to Jena, commuting once a week to teach in Leipzig. He died in May 1916 on one of these trips of a heart attack at age 43.
He had been also active internationally as a conductor and pianist. Among his students were Joseph Haas, Sándor Jemnitz, Jaroslav Kvapil, Ruben Liljefors, George Szell and Cristòfor Taltabull.
Reger was the cousin of Hans von Koessler.
요한 밥티스트 요세프 막시밀리안 레거 (Johann Baptist Joseph Maximilian Reger)는 독일의 작곡가, 지휘자, 오르가니스트, 피아니스트이자 음악 교육가이다.
바이에른의 브란트에서 태어나 뮌헨과 비스바덴에서 음악을 공부했다. 1901년 뮌헨에 정착하여 오르간과 작곡을 가르쳤다.
1907년에는 라이프치히에 있는 대학에서 1908년까지 음악대학 학장을 지냈고, 그 후로 계속 음악원에서 작곡과 교수를 지냈다.
1911년부터 마이닝겐에 있는 오케스트라를 지휘했고 1915년 오케스트라가 해체되고 나서 거처를 예나로 옮겼다.
레거는호르몬 이상으로 인한 폭식증을 평생 앓았으며 이로 인해 비만으로 인한 각종 합병증에 시달렸다. 1916년 5월, 43살의 일기를 끝으로심장 발작으로 타계했다.
그가 가르친 사람으로는 조세프 하스와 조지 셀이 있다.
독일의 작곡가이며 지휘자였던 한스 폰 쾨슬러 (Hans von Koessler)는 레거의 사촌이다.
그는 생전에 많은 작품을 남겼지만 그중 현재 널리 알려진 것은 많지 않다. 그의 작품 대부분이 푸가나 변주곡이며, 그의 가장 유명한 작품 중 하나인 '모짜르트의 주제에 의한 변주곡'과 푸가 '모짜르트 피아노 소나타 11번의 주제에 의함'도 이에 속한다. 그는 오르간을 위한 작품도 많이 남겼는데 그 중에는 'BACH 주제에 의한 판타지와 푸가'가 있다. 그밖에도 오페라를 제외한 거의 모든 형식의 음악을 썼다.
레거는 그의 음악이 루트비히 판 베토벤과 요하네스 브람스의 전통을 계승하는 것이라 생각했으며, 프란츠 리스트와 리하르트 바그너의 화성을 확장한 것과 요한 세바스티안 바흐의 복잡한 대위법을 합쳐놓은 구조의 음악을 썼다.
Recording session with Max Reger for the Welte-Philharmonic-Organ, 1913.
Bibliography
Liu, Hsin-Hung (2004). "A Study on Compositional Structure in Max Reger Phantasie für Orgel über den Choral, "Hallelujah! Gott zu loben, bleibe meine Seelenfreud!"" D.M.A. dissertation. Seattle: University of Washington,.
Anderson, Christopher (2003). Max Reger and Karl Straube: Perspectives on an Organ Performing Tradition. Aldershot, Hampshire: Ashgate Publishing. ISBN 0-7546-3075-7.
Bittmann, Antonius (2004). Max Reger and Historicist Modernisms. Baden-Baden: Koerner. ISBN 3-87320-595-5.
Cadenbach, Rainer (1991). Max Reger und Seine Zeit. Laaber: Laaber-Verlag. ISBN 3-89007-140-6.
Grim, William (1988). Max Reger: A Bio-Bibliography. Westport, Connecticut: Greenwood Press. ISBN 0-313-25311-0.
Häfner, Roland (1982). Max Reger, Klarinettenquintett op. 146. Munich: W. Fink Verlag. ISBN 3770519736.
Mead, Andrew (2004). "Listening to Reger". The Musical Quarterly 87, no. 4 (Winter): 681–707.
Mercier, Richard (2008). The Songs of Max Reger: A Guide and Study. Lanham, Maryland: Scarecrow Press. ISBN 9780810861206.
Reger, Elsa von Bagenski (1930). Mein Leben mit und für Max Reger: Erinnerungen von Elsa Reger. Leipzig: Koehler & Amelang.
Reger, Max (2006). Selected Writings of Max Reger, edited and translated by Christopher Anderson. New York: Routledge. ISBN 0415973821.
Schreiber, Ottmar, and Ingeborg Schreiber (1981). Max Reger in seinen Konzerten, 3 vols. Veröffentlichungen des Max-Reger-Institutes (Elsa-Reger-Stiftung) 7. Bonn: Dümmler. ISBN 3427862712.
Williamson, John (2001). "Reger, (Johann Baptist Joseph) Max(imilian)". The New Grove Dictionary of Music and Musicians, second edition, edited by Stanley Sadie and John Tyrrell. London: Macmillan Publishers.
Max Reger Works: http://www1.karlsruhe.de/Kultur/Max-Reger-Institut/en/werke.php
Richard Strauss (1864-1949)
Richard Georg Strauss was a leading German composer of the late Romantic and early modern eras. He is known for his operas, which include Der Rosenkavalier and Salome; his Lieder, especially his Four Last Songs; and his tone poems and orchestral works, such as Death and Transfiguration, Till Eulenspiegel's Merry Pranks, Also sprach Zarathustra, An Alpine Symphony, and Metamorphosen. Strauss was also a prominent conductor throughout Germany and Austria.
Strauss, along with Gustav Mahler, represents the late flowering of German Romanticism after Richard Wagner, in which pioneering subtleties of orchestration are combined with an advanced harmonic style.
리하르트 슈트라우스(Richard Strauss)는 독일 후기 낭만파에서 초기 근대파의작곡가이자 지휘자이다. 바그너 이후 독일의 가장 뛰어난 작곡가의 한 사람으로 독일 후기 낭만파의 마지막을 대표하는 대작곡가로 손꼽힌다. 그의 1896년작 교향시 '짜라투스트라는 이렇게 말했다'는 스탠리 큐브릭 감독의 영화 '2001 스페이스 오디세이'의 삽입곡으로 유명하다. 구스타프 말러와 함께 독일 후기 낭만주의의 대표적 작곡가인 그는 젊어서는 리스트의 영향을 받아, 교향시 '돈 후안' '알프스 교향곡'을 쓰고, 그 후 바그너의 영향으로 오페라 '살로메' '장미의 기사'등을 완성하였다.
리하르트 슈트라우스는 빈의 대중적인 왈츠 작곡가였던 요한 슈트라우스 1세나 그 자손들과는 연관이 없으며, 까리용 제작자 리하르트 슈트라우스는 동명이인이다.
Works
See List of compositions by Richard Strauss.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Richard_Strauss
Selected major works
Operas
See List of operas by Richard Strauss.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_operas_by_Richard_Strauss
Ballet music
Josephslegende (The Legend of Joseph), Op. 63 (1914)
Schlagobers (Whipped Cream), Op. 70 (1921/2)
Tone poems
Aus Italien (From Italy), Op.16 (1886)
Don Juan, Op.20 (1889)
Macbeth, Op.23 (1888/90)
Tod und Verklärung (Death and Transfiguration), Op.24 (1888–89)
Till Eulenspiegels lustige Streiche (Till Eulenspiegel's Merry Pranks), Op.28 (1895)
Also sprach Zarathustra (Thus Spake Zarathustra), Op.30 (1896)
Don Quixote, Op.35 (1898)
Ein Heldenleben (A Hero's Life), Op.40 (1899)
Symphonia Domestica (Domestic Symphony), Op.53 (1904)
Eine Alpensinfonie (An Alpine Symphony), Op.64 (1915)
Other orchestral works
Symphony in D minor (1880)
Symphony No. 2 in F minor, Op.12 (1883)
Festive Prelude for orchestra with organ (1913)
Le Bourgeois gentilhomme, suite for orchestra Op.60 (1917)
Film music for Der Rosenkavalier (1925)
Japanese Festival Music (1940)
Metamorphosen, for 23 solo strings (1945)
Keyboard
Funf Klavierstucke, Op. 3 (1880-81)
Sonata for piano in B minor, Op.5 (1880-81)
Concertante
Romance for Clarinet and Orchestra (1879)
Violin Concerto in D minor, Op.8 (1882)
Horn Concerto No. 1 in E flat major, Op.11 (1882/83)
Romance for Cello and Orchestra (1883)
Burleske for piano and orchestra (1886–1890)
Parergon zur Symphonia Domestica, for piano (left hand) and orchestra, Op.73 (1925; ded. Paul Wittgenstein)
Panathenäenzug, for piano (left hand) and orchestra, Op.74 (1926–1927; ded. Wittgenstein)
Horn Concerto No. 2 in E flat major (1942)
Oboe Concerto in D major (1945)
Duett-Concertino, for clarinet and bassoon with string orchestra (1947)
Vocal/Choral
Acht Lieder aus Letzte Blätter, Op.10 (1885)
Ruhe, meine Seele! ("Rest, My Soul!") Op.27 No.1
Cäcilie, Op.27 No.2
Heimliche Aufforderung ("Secret Invitation"), Op.27 No.3
Morgen! ("Tomorrow!"), Op.27 No.4
Zwei Gesänge, Op.34 (1896/97) — 1. Der Abend 2. Hymne
Wiegenlied ("Lullaby"), Op.41 No.1
Deutsche Motette, Op.62 (1913)
Olympische Hymne, for chorus and orchestra (1934)
Die Göttin im Putzzimmer (1935)
Männerchöre (1935)
An den Baum Daphne (1943)
Vier letzte Lieder (Four Last Songs) (1948)
Chamber
Sonata for Cello and Piano in F, Op.6 (1883)
Violin Sonata in E-flat, Op.18 (1888)
Marc-André Hamelin (1961) is a French Canadian pianist and composer.
Born in Montreal, Quebec, Marc-André Hamelin began his piano studies at the age of five. His father, a pharmacist by trade who was also a pianist, introduced him to the works of Alkan, Godowsky, and Sorabji when he was still young. He studied at the Ecole Vincent d'Indy in Montreal and then at Temple University in Philadelphia.
The Romantic Piano Concerto, Vol. 53 – Reger & Strauss
Marc-André Hamelin piano
Ilan Volkov conductor
Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin
Recording details: March 2010
Haus des Rundfunks, Berlin, Germany
Release date: April 2011